Üdv mindenkinek!
Lassan egy éve dolgozom pénztárgépekkel, és még élesen él bennem az a tájékozatlanság-bizonytalanság, ami a munka kezdetén a pénztárgépekkel kapcsolatban alakult ki bennem.
Ez buzdított arra, hogy "tollat" ragadva írjak néhány bejegyzést, amivel a hasonló helyzetben lévők számára segítséget nyújthatok.
Azt ki kell azonban jelentenem, hogy nem vagyok sem adózási, sem jogi szakértő, így előfordulhatnak tévedések vagy hibák - melyeknek kiigazítását, mint pozitív kritikát nagy köszönettel fogadom.
Nos bele is kezdek:
Mire való a pénztárgép?
A pénztárgépet alapvetően arra találták ki, hogy - az adóhatóság által megkövetelt - kézzel kitöltendő nyugtatömböt (igen, azt a személyi igazolvány méretű kis lapokat tartalmazó valamit, amire a kereskedő-kiállító adatait rabélyegezték, és ezen kívül kézzel ráírnak egy összeget, majd a zöldség mellé csapják a piacon - jó esetben), tehát ezt a kézi nyugtatömböt kiváltsa valamilyen gépiesített megoldással.
Kis kitérő: a számla
Ugye az köztudott, hogy ha számlát kérünk (amikor kellene számlát adjanak, de a kereskedőnek éppoly természetes, mint a vevőnek, hogy nem írnak-kapnak számlát), akkor elkérik a vásárlást fizető adatait ("- És kinek a nevére írhatom?!?"), mert ez rákerül a számlára. A számlával (még?) nem kívánok foglalkozni ebben az írás(sorozat?)ban, de az látszik, hogy azon a vevő (költségviselő) adatai is szerepelnek. Persze a fent leírtaktól eltérően vannak esetek, amikor a vevőnek vagy a kereskedőnek érdeke a számla megléte, pl. egy garanciális termék garanciájának érvényesítéséhez a vevőnek bizonyítékként, a kereskedő oldalán a szerviznek pedig ellenőrzésképpen hasznos a számla. Minden más esetben lényegében az adásvételben a két félnek csak teher a számla, de az adóhatóságnak egy fontos eszköz arra, hogy az adóelkerülést megakadályozza.
Vissza a nyugtához
Tehát adva van a probléma: egy db rágógumi vásárlásánál ne kelljen már zaklatni az iskolából hazafelé bandukolás közben a vidéki boltba beszédülő 6 éves csemetét, hogy kinek a nevére is szóljon a számla... Az adóhatóság viszont elvárja, hogy az adásvételnek legyen nyoma. Két utat kínál tehát:
A) vegyen a kereskedő nyugtatömböt, ennek megvételéről a papír-írószeres jelentsen az adóhatósának, hogy ettől a számtól eddig a számig sorszámozott nyugták Gőz Géza kereskedőhöz kerültek. Gőz Géza pedig a matekórától megszédült állapotban rágóra áhítozó Móriczkának szépen kézzel körmölgesse meg a nyugtát, amikor bejön rágóért, és amikor a haverok látván a jóízű kérődzést egyesével betérnek a zsebek mélyéről előkerült 10Ft-osokért egy-egy rágóért, akkor is minden alkalommal. A gyakorlati tapasztalatok szerint ezt kerülendőnek jelöli meg az adóhatóság is, emiatt az az álláspontja, hogy - mobil értékesítést, alkalmi értékesítést leszámítva - "kötelező a pénztárgép használata".
B) készítsen/készíttessen Gőz Géza olyan gépet, amit az adóhatóság jól megvizsgál, és ha megfelelőnek ítél, akkor Gőz Géza azon készíthet nyugtát, amit a nép nagyvonalúan blokknak nevez. Fontos, hogy az adóhatóság által elfogadott gépi nyugtáknak jól felismerhető ismérvei vannak (talán ezeket ismertetendő egy külön postot fogok írni). Az ilyen nyugtákat készítő készülék a pénztárgép. Továbbá az adóhatóság elvár bizonyos funkciók meglétét minden ilyen készülékben.
Tehát leszögezhető, hogy:
- bár gyártanak külföldön pénztárgépet, a magyar adóhatóság magyar specialitások szerinti gépet fogad csak el
- vannak esetek, amikor nem kell pénztárgépet alkalmazni, elegendő helyette a nyugtatömb is (tanfolyami díjak befizetésénél, alkalmi rendezvényekre szóló belépőjegyek árusításánál, évente-elmegy-Marisnéni-a-piacon-eladni-a-palántát esete; nyilván sok gyakorlati eset említhető még fel, aki viszont pontos megfogalmazást akar, az olvassa el az ide vonatkozó törvényeket és rendeleteket.
- kézi- és (pénztár-)gépi nyugta esetén nincs megjelölve a vevő, de az adóhatóság ebből állapítja meg a kereskedő forgalmát
- nyugta helyett számlát is adhat a kereskedő, de fel kell készüljön arra, hogy a vevő nem köteles vevőadatokat adni a számlához - ilyenkor nyugtát kell adjon, tehát visszatértünk oda, hogy "kötelező a pénztárgép". A nagykereskedelmi értékesítés annyiból más, hogy a vevő is kereskedő, tehát nem fogja megtagadni a vevőadatok megadását (mivel őt is vizsgálja az adóhatóság, hogy hol mit vett a kereskedéshez, amit számlákkal kell igazoljon), így ott nem kötelező a pénztárgép.
Most ennyit, bevezetésképpen így is elég bonyolult már, mégha nagyon le is egyszerűsítettünk egy bonyolult jogi keszekuszaságot (amit szerintem még én sem látok át, talán nem is fogok).
2011. június 6., hétfő
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése